De Connectie
Hoe maak je culturele organisaties toegankelijk voor artiestieke nieuwkomers?
​
In september 2019 startte Fameus samen met Atlas (integratie & inburgering Antwerpen) een driejarentraject onder begeleiding van het Cera Impulsprogramma van Cera en DÄ“mos.
Cera en DÄ“mos begeleiden organisaties die gericht zijn op het versterken van hun participatieve kunstpraktijken.
Fameus ontwikkelde i.s.m. Atlas een stappenplan voor verenigingen en organisaties die willen werken met artistieke nieuwkomers rond kunst in de vrije tijd.
We werkten met een lerend netwerk van organisaties: Globe Aroma, kunstZ, Vzw Jong, Voem, Ruth Loos (beleidsmedewerker onderzoek Sint Lucas School of Arts) en The Post Collective. Zij zochten mee naar een antwoord op de onderzoeksvragen van het traject:
​
Wat is jouw aanbod en waarom wil je met artistieke nieuwkomers samenwerken?
Hoe bereik je deelnemers?
Welke voorwaarden of elementen moeten aanwezig zijn om hen goed te ontvangen en ondersteunen?
Wie zijn de rolmodellen waar je deelnemers zich aan kunnen spiegelen?
Welke drempels zorgen er voor dat de deelnemers de weg naar jouw organisatie niet vinden of zich niet verbonden voelen?
​
Aangevuld met input van artistieke nieuwkomers, onderzoek en praktijkvoorbeelden, werd dit de basis voor een plan voor alle organisaties die met nieuwkomers willen samenwerken.
Het document is een praktische leidraad met reflectievragen en concrete praktijkvoorbeelden dat vertaald kan worden naar je eigen organisatie.
​
Klik hier om het stappenplan te downloaden.
​
Er werd ook een overzicht gemaakt waar je makkelijk naar kan teruggrijpen.
​
Klik hier om het mini-stappenplan te downloaden.
​
Heb je hier vragen over of wil je nog wat extra informatie?
Je kan ons contacteren via: jozefien@fameus.be
​