ROEScollectief
Dead On Arrival
Het ritme van drie distributiecentrum werknemers wordt verstoord.
"We produceren alles.
We zijn de grootste in de wereld.
We ontginnen, ontwerpen, assembleren en verkopen.
We gaan zelfs over de distributie.
Daarom zijn wij de grootste.
Globally."
Drie werknemers bevinden zich in het grijze distributiecentrum van een anonieme multinational. De ruimte - en zijzelf - hebben een eigen mechanica, ze voeren sinds tijden dezelfde gestroomlijnde taken uit. Hun ritme wordt verstoord wanneer er een doos in het magazijn belandt met een onbegrijpelijke inhoud.
Nu ze zich onmogelijk aan hun vaste gedragscode kunnen houden, ontstaat een nieuw gesprek tussen de werknemers. Wat zijn de sociale rollen die ze elkaar woordeloos aanmeten? Wat weten ze eigenlijk over de keten waarin zij een schakel zijn? En wat onderscheidt een mens van een product?
Vijf jonge makers binnen ROEScollectief buigen zich over de vraag hoe mens te zijn in een onmenselijke omgeving. In een wereld vol winkelstraten waaronder zich netwerken van kelders vol dozen met spullen uitstrekken, waar mensen als Jeff Bezos een voorbeeldfunctie bekleden als het gaat over geluk en succes, waar de productieketen nooit hapert, reflecteren ze op hun eigen ervaringen als werknemers in de bizarre wereld van magazijnen en opslagkelders. Dead On Arrival is een nieuwe tragikomische thriller, die een absurdistisch antwoord geeft op een net zo absurdistische hedendaagse onderwereld.
Spel: Elise Bauwens, Shalini Van Broekhoven, Pjotr Durlet en Robbe Embrechts
Tekst & regie: Marieke Ornelis
Dramaturgie: Kato Cornil
Dank aan: Merlijn Lamsens, Quinten Ornelis
In 2019 richtte, Marieke Ornelis (1999) samen met Kato Cornil (2000) een jong makersplatform op in Antwerpen: ROEScollectief. ROEScollectief verenigt jonge kunstenaars.
ROESmakers zijn theatermakers en -spelers, maar ook filmmakers, muzikanten, dansers, technici, fotografen, schrijvers, ontwerpers, beeldend kunstenaars, etc. Ze kunnen professioneel geschoold zijn of (nog) niet, deze diversiteit in achtergrond brengt een breed spectrum van perspectieven binnen het collectief. ROESmakers geven elkaar toegang tot elkaars ideeën, netwerk, apparatuur, ruimtes, advies en allround hulp.
Ze leggen de nadruk op interdisciplinariteit. Een ROESproductie kan een theatervoorstelling maar ook een film zijn, een tentoonstelling, een ep, of een combinatie van alles. Concreet streeft ROEScollectief ernaar drie gelijklopende producties per jaar aan te nemen, en organiseren ze elke zes weken een ROESbijeenkomst waarop ROESmakers elkaar leren kennen en er nieuw werk getoond en besproken wordt, waarna we, volgens Dionysische traditie, feest vieren. Samenhorigheid, creativiteit en ondernemerschap staan bij ROEScollectief centraal. Zo bouwen ze langzaam een netwerk in Antwerpen, met als doel onder een gelijke noemer divers werk te produceren en te tonen.
ROEScollectief lanceerde sinds haar ontstaan zeven projecten. Hieronder waren vier theaterproducties, twee films en een schrijfproject. Na een stille periode vanwege de corona-pandemie, heropenen we ROEScollectief aankomend seizoen met een nieuwe voorstelling: True Story.
Binnen de muren van deSingel Antwerpen en de Zomerfabriek werken ze met een groep van zeven spelers en twee regisseurs een maand lang aan een nieuwe voorstelling. Onder deze groep zijn een aantal mensen die professionele kunstvakopleidingen volgen, maar ook met een universitaire achtergrond of zonder hogere opleiding. Deze verschillende achtergronden zorgen voor een proces waarin ze op verschillende manieren over theater denken, praten, en aan het maken gaan.
30 minuten
NL
14 januari 2023 om 15:00:00